Menu

Mail: tvrdosin@tvrdosin.sk

ďalšie kontakty

Cykloturisti po Srbskej Vojvodine

Cykloturisti z Cykloklubu Tvrdošín spoznávali v dňoch 21.6 – 29.6.2019 krásy Srbskej Vojvodiny.

V skorých ranných hodinách 26 cyklistov /vrátane členov klubu Šabubo – cyklisti z Trstenej/ nabralo kurz Srbsko – cieľom bolo mesto Veliko Gradište, kde sme mali zabezpečene ubytovanie v penzióne Golden Danube. Počasie ako z katalógu nám predurčovalo, že naplanované trasy budú v slnečných lúčoch.

Na porade po vybalení batožiny a bicyklov padol prvý „Jelen“ /pivo/, pri ktorom sme prebrali harmonogram naplánovaných trás. Ako vždy to bolo v plnej réžii Z. Hynka. Po raňajkách začalo skladanie našich tátošov. Prvá etapa bola dlhá 101 km, viedla popri Dunaji proti prúdu a cieľom bolo staroveké archeologické nálezisko "Roman VIMINACIUM", ktoré na ploche 450 ha obsahuje pozostatky chrámov, námesti, kúpeľov, ulíc, cintorínov, atď.. Do roku 2018 bolo objavených 15 tisíc hrobov. Krásny deň plný zážitkov a emocií sme ukončili spoločným posedením a prípravou na ďalší deň.

Ranné slnko nás skoro vyhnalo na kolesové tátoše a čakala nás 82 km trasa do mestečka Donji Milanovac. Prechádzali sme národným parkom „Djerdap“, ktorého súčasťou bolo archeologické nálezisko „Lepenski Vir“. Nachádza sa na styku štyroch roklín. V roku 1965 pri stavbe vodného diela „Železné vráta“ boli pri hĺbení koryta objavené pozostatky rybárských osád pochádzajuce z obdobia okolo roku 6 tisíc pred n.l. Trasa pre cyklistov bola náročná a nebezpečná. Prešli sme 28 tunelov, ktoré sú bez osvetlenia. Použili sme vlastné svietidlá, ale aj tak bola akási tma. Príčinou boli slnečné okuliare. Potom nás čakalo 45km bez akéhokoľvek občerstvenia, bufetu či čardy a teplota sa šplhala k 38°C. Všetci sme túžili po sprche a tešili sa na chladené pivko. Úspešný a náročný deň bol odmenený pekným ubytovaním v mestečku Donji Milanovac a dobrou srbskou večerou.

Modrá ranná obloha a ostré slnko nás sprevádzali po ďalšej časti Djerdapského parku. Tak ako Peťo hovoril, ideme dole Dunajom ale hore kopcom. Lákadlom národného parku je djeparská roklina – slávna železná brána. Roklina je dlhá cca 100 km, Gospodin vír má hĺbku 82 m a šírka zúženej časti rokliny je 150m. Okolo roku 800 pnl. táto roklina slúžila ako tranzitná cesta Tribali – Dacianov. V roku 105 nl. Bol postavený na príkaz rímského cisára Trajana most a na jeho počesť bol jeho portrét vytesaný do skalného brala. Súčasťou parku je aj stredoveká pevnosť a hradby Golubac. Po výstavbe priehrady a vzniku obrovského umelého jazera táto lokalita prilákala najviac turistov v Srbsku. Pohľady z vyhliadky Greben na roklinu berú dych a dostávate záchvat z tej prírodnej krásy a scenérie, ktorá sa vynára po každom prejdenom kilometri. Ostali by sme tam až do západu slnka, ale počet ujazdených kilometrov nás naháňal do ďalšieho kempu – Karataš. Máme za sebou 78 km a čaká nás debata a zážitky z ďalšieho krásneho dňa.

Ráno vstávame, balíme bicykle a ideme do kempu „Oaza MB Gložan“. Po ubytovaní preberáme plán na nasledujúce dni. Smer – čisto slovenská a najmladšia dedinka „LUG“, ktorá sa nachádza pod hrebeňom masívu národného parku „Fruška Gora“. Museli sme prejsť na druhu stranu Dunaja k čomu nám poslúžila kompa, ktorá určite slúžila aj počas II.svetovej vojny. Stretnutie s domácimi bolo ako u nás doma, krásna slovenčina a príjemní ľudia a vraj je to dedinka z pracovitými ľuďmi a majú v širokom okolí najlepšie klobásy. Prechod na bicykli cez Frušku Goru bol zážitkom pre každého návštevníka a hlavne cyklistu, lebo cestu lemujú tisíce včelích úľov. Nemáme ani zábery a foto, lebo včely nás odprevádzali na koniec svojho teritória a poniektorý si odniesli darček v podobe žihadla. Ďalšie túry boli smerom na N.Sad, Belehrad a obce, ktoré sme už v minulosti navštívili.

Záverom: Bola to cyklistická akcia plná zážitkov a emócií. Akcia o spoznávaní nových ľudí, srbských dediniek a prírodných krás, ktoré táto krajina poskytuje.

Predseda cykloturistického klubu p. F. Kolodej vyjadruje veľké poďakovanie p. primátorovi I. Šaškovi a našim sponzorom, Flex trans Slovakia - p. Wirth, Stavebniny - p. Garbiar, M. Jakubek ml. a F. Zárevucký ml. Poďakovanie patrí aj nám všetkým za disciplínu, súdržnosť a krásne spoločenské posedenia po každej náročnej túre. Osobitné poďakovanie patrí nášmu dlhoročnému členovi Z.Hynkovi, ktorý pripravil všetky podklady, aby táto akcia splnila naše predstavy.

Ďakujeme!

Člen CTKT C. Hlaváčik

Dátum vloženia: 30. 6. 2019 9:25
Dátum poslednej aktualizácie: 30. 3. 2022 15:11

Aktuálne

Dotácie

Fond na podporu športu

Tabuľa - multifunkčná športová hala s prekrytím

Eurofondy

Interreg V-A

Oznámenie o prerušení dodávky elektriny

Stredoslovenská distribučná a.s.

Preklad (translations)

Aktuálne počasie

dnes, piatok 29. 3. 2024
silný dážď 13 °C 3 °C
silný dážď, dosť čerstvý severozápadný vietor