Obsah

10.8.- 5.9.2018 Výstava - ILÚZIE

Typ: ostatné
Vasarely VictorArt Galéria Schürger vás pozýva na výstavu Victora Vasarelyho: ILÚZIE.

Pri príležitosti nedožitých 110. narodenín autora

Vernisáž sa uskutoční v piatok 10. augusta 2018 v Art Galérii Schürger.

Výstava potrvá do 5.  septembra 2018.

...................................................................................

Victor VASARELY

1908 – 1997 

jeden z posledných veľkých avantgardných umelcov dvadsiateho storočia.

Narodil sa v Pécsi v Maďarsku, jeho matka bola rodáčkou z Trnavy. Zomrel v Paríži vo veku nedožitých 89 rokov. Do svojich 13 rokov žil v Piešťanoch. Študoval na lekárskej fakulte a v roku 1928 začal navštevovať grafickú školu A. Bortnyika v Budapešti. V roku 1930 sa usadil v Paríži, kde sa v polovici 50. rokov stal spoluzakladateľom svetového op – artu a kinetického umenia. Jeho tvorba má ojedinelý charakter a výraz.

Najmä tým, že predstavuje osobnosť európskeho, až celosvetového významu. Farebnými líniami, vrstvenými čiarami vytváral svetoznáme obrazy a grafiky nekonečných možností – z vizuálnej reality do ilúzie, aby nakoniec oslavoval estetiku súčasnosti a krásu modernej doby.

Victor Vasarely bol dominantnou osobnosťou op-artu (optického umenia) a kinetického výtvarného prejavu.

Victor VASARELY 1908 – 1997 jeden z posledných veľkých avantgardných umelcov dvadsiateho storočia. V roku 1955 vydáva Žltý manifest, kde definuje svoje umenie ako multiplikačnú sériovú produkciu, presahujúcu všetky oblasti života (Tu niekde sa inšpiruje o 10 rokov neskôr aj A. Warhol, ktorý založil svoju fabriku na produkciu umenia s názvom Factory). 2. marca 1959 si Vasarely patentoval svoju umeleckú techniku unités plastique, ktorá sa zakladala na práci s geometrickými formami (tri kruhy, dva štvorce, dva kosodĺžniky, dva dlhé obdĺžniky, jeden trojuholník, dva polkruhy a šesť elíps) a presne definovanej farebnej palete pozostávajúcej z troch odtieňov červenej, troch zelených, troch modrých, dvoch fialových, dvoch žltých, čiernej, bielej a sivej.

S použitím tejto "plastickej abecedy" začal Vasarely vytvárať sériové umenie, ktoré ponúkalo množstvo rôznych kombinácií. V roku 1963 predstavil svoje umenie verejnosti pod názvom Folklore planetaire. V roku 1965 bol Vasarely na výstave v Museum of Modern Art v New Yorku označený za otca op-artu. Vasarely výrazne ovplyvnil dekoratívne umenie, módu, architektúru, reklamnú a propagačnú tvorbu. Okrem monumentálnych realizácií (keramická stena na univerzite v Caracase, predeľovacia mreža na univerzite v Montpellier) je v tomto smere známa Vasarelyho tvorba kompletného grafického dizajnu pre Zimnú olympiádu v Grenobli v roku 1968.

Victor Vasarely priniesol do registra moderného výtvarného prejavu uplatnenie pohybu ako tvorivého princípu, ako aj „agresivity, s ktorou štruktúry bezprostredne pôsobia na sietnicu“. Jeho grafiky a kinetické objekty, založené na geometricky kinetických vizuálnych podnetoch, vťahujú diváka do akcie a tým sa stáva aktívnym umelcovým spoluhráčom. Vasarely ani na chvíľu nenechá diváka oddychovať, neustále ho pobáda k spoločnému pôsobeniu. Tým dosiahol absolútny vrchol mágie optického umenia.

Svojou rafinovanou kombináciou farebných geometrických prvkov poľudšťoval svoju zdanlivo vykonštruovanú výtvarnú reč a chlad matematického výpočtu napĺňal hlbokým záujmom o človeka.

Ľudské znaky dávali vasarelyovským konštrukciám harmonickú vyrovnanosť, takže nikdy "netrhali oči", ako to bývalo u jeho epigónov, ktorí si osvojili len princípy výtvarnej skladby a nenaplnili ich ľudským prístupom. K osobným priateľom V. Vasarelyho patril aj významný slovenský výtvarník Milan Dobeš - svetový predstaviteľ dynamického konštruktivizmu, ktorý sa s Vasarelym viackrát stretol v 60. rokoch minulého storočia pri organizovaní významných svetových výstav op - artu. „Bol som viackrát v jeho ateliéri v Paríži i na juhu Francúzska a mal som možnosť vidieť Vasarelyho pri práci,“ povedal M. Dobeš. „Mal v sebe neuveriteľnú pracovnú disciplínu, no zároveň bol veľmi príjemným hostiteľom, vytrvalo debatoval o otázkach umenia a samozrejme, najmä kinetického. V každom prípade to bol veľký umelec.“

V juhofrancúzskom meste Gordes je na troch poschodiach starého hradu vytvorené múzeum kinetického umenia Viktora Vasarelyho, ktoré priťahuje tisíce návštevníkov.

PhDr. Ľudovít Petránsky ml. 


Príloha

Vytvorené: 12. 7. 2018
Posledná aktualizácia: 8. 8. 2018 08:28
Autor: